امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به عرصه تولید توانسته‌اند بخشی از نیاز‌های مورد نیاز صنایع مختلف را برآورده سازند تا جاییکه این شرکت‌ها با توانمندی خود در کنار رفع نیاز داخلی محصولاتی را به خارج صادر می‌کنند. نکته‌ای که قابل توجه است؛ متاسفانه با وجود تاکیدات رهبر انقلاب بحث حمایت از تولید ملی از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و این مهم باعث شده که به چرخه تولید داخلی ضربه سنگینی وارد شود.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 30 March 2022

تابناک - علی بیات سیدشهابی: یکی از مباحثی که در طی چند سال اخیر مطرح بوده موضوع حمایت از تولید داخلی بوده است به گونه‌ای که این مبحث از سوی دولت‌های مختلف مطرح و راهکار‌هایی در این زمینه ارائه می‌شد غافل از اینکه در کنار این امر مهم متاسفانه مدام کالای مشابه داخلی از سوی دولتمردان وارد کشور می‌شد.

براساس این گزارش حمایت از تولید ملی و مصرف کالا‌های داخلی، یکی از اساسی‌ترین روش‌های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم‌های اقتصادی است که موجب تقویت و شکوفایی اقتصاد ملی می‌شود.
در همین راستا از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ با ورود به عرصه تولید توانسته‌اند بخشی از نیاز‌های مورد نیاز صنایع مختلف را برآورده سازند تا جاییکه این شرکت‌ها با توانمندی در کنار رفع نیاز داخلی محصولاتی را به خارج صادر می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه حائز اهمیت بود حمایت از تولید ملی است که متاسفانه با وجود تاکیدات رهبر انقلاب همچنان در هاله از ابهام قراردارد؛ چرا که مدام کالا‌های خارجی در داخل کشور خودنمایی می‌کنند و این مهم باعث شده که به چرخه تولید داخلی ضربه سنگینی وارد شود تا جاییکه اکثر تولیدکنندگان به دلیل عدم حمایت مسئولان در آستانه تعطیلی یا تغییر کاربری هستند.

این موضوع هشداری به مسئولان است که بتواند با اقدامات هوشمندانه جلوی خروج نخبگان و تعطیلی کارخانجات تولیدی را بگیرند. کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که دولت تنها از طریق وضع قوانین و مقررات می‌تواند از تولید حمایت کند و سرفصل آ ن وضع قوانینی است که زمینه را برای تسهیل فضای کسب و کار فراهم کند که این امر مستلزم ورود ماشین آلات، قوانین مربوط به کسب وکار، قوانین مالیاتی و بیمه‌ای و بهداشت محیط از مواردی است که می‌تواند کمک کننده یا بازدارنده برای تولید و حضور در بازار باشد.

همچنین یکی از مهم‌ترین محور‌ها در حمایت از تولید ملی، شفاف سازی به ویژه در حوزه قوانین و مقررات است تا امنیت لازم برای جذب سرمایه‌ها فراهم شود. با شفاف سازی قوانین و مقررات، باید سرمایه‌ها به سمت تولید واقعی سوق پیدا کند و مشوق‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرایط کنونی و ویژه اقتصادی فراهم کنیم.

بسیاری از کارشناسان مسئله تولید ملی را به معنای حضور اقتصاد جامعه در حوزه اقتصاد جهانی می‌دانند یعنی شایستگی ارائه محصول در عرصه جهانی. پنج ویژگی تولید ملی شامل ارزش افزوده بالا، قیمت تمام شده معقول و قابل رقابت، قابل قبول بودن کیفیت و استاندارد‌های تولید، رعایت استاندارد‌های زیست محیطی، فناوری‌های نوین و پیشرفته در فرآیند تولید محصولات است.

در همین راسیتا باید برای حمایت از تولید ملی، فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای تولید داخلی صورت گیرد تا کالا‌هایی را که در داخل کشور تولید می‌شود جایگزین کالا‌های خارجی شود. همچنین مهمترین رویکرد‌های مورد نیاز برای حمایت از تولید ملی تصحیح کارکرد نظام بانکی و تسهیلات ارزان قیمت و کافی، امری حیاتی برای رشد تولید در کشور است. در کنار این موارد باید موانع مالیاتی و بیمه وتعرفه‌های گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شود تا بتوان تولید را به سمت شکوفایی سوق داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار